o wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.
Organizacja transportu ponadgabarytowego
Mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach każdą sprawę da się załatwić w sposób szybki i prosty. Bardzo szybko przekonasz się jednak, że tak wcale nie jest, gdy zechcesz samodzielnie zaplanować jakikolwiek transport maszyn ciężkich, czyli tych, które przekraczają ogólnie dopuszczone normy dla przewożonych towarów. Ten typ transportu wymaga bowiem szczegółowego zaplanowania i perfekcyjnej organizacji. A czasami okazuje się, że jest wręcz niemożliwy. Kiedy zatem może się tak stać i co powinieneś zrobić w takim przypadku?
Transport ponadgabarytowy na ogół przeprowadzany jest drogą lądową i właśnie z tego powodu nierzadko staje się niemożliwy do wykonania. Dlaczego? Ponieważ gdy ustalisz już swoją trasę i później ją sprawdzisz, najprawdopodobniej okaże się, że natkniesz się na niej na liczne mosty, ronda, zbyt wysokie krawężniki oraz inne tego rodzaju problemy. Z uwagi na te przeszkody transport ciężki może okazać się nie tylko problematyczny, ale też bardzo kosztowny. Warto wtedy rozważyć inną opcję - np. transport wodny.
Organizacja takiego transportu wymaga uwzględnienia kilku
Przewiezienie wielkich elementów konstrukcyjnych do budowy mostów czy elektrowni wiatrowych wymaga skorzystania z usług firm transportowych, które posiadają uprawnienia na transport ponadgabarytowy. Organizacja takiego transportu wymaga uwzględnienia kilku czynników oraz zaangażowania znaczniej ilości osób. Oprócz samych kierowców z uprawnieniami na transport ciężki oraz ponadgabarytowy w samym momencie przejazdu należy zatrudnić pilotów, którzy dbają o bezpieczeństwo i płynność samego przejazdu. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana trasa przejazdu jest kluczowym elementem. Na niektórych skrzyżowaniach bowiem mogą być problemy z przejazdem. Dlatego potrzeba również pracowników, którzy będą demontować znaki drogowe na czas pokonania jednego skrzyżowania. Czasami jest to bardzo kłopotliwe i dlatego transport maszyn ponadgabarytowych należy do jednych z najbardziej zaawansowanych czasowo przejazdów. Mimo to, że nocą ruch samochodowy jest znacznie mniejszy, przejazd nie może odbywać się szybciej niż przewidują przepisy.
Wtedy z pomocą przychodzi nam transport
Pojazdy zdecydowanie ułatwiły nam wszystkim życie, gdyż to właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie szybko się przemieszczać, a także przewozić różne rzeczy z miejsca na miejsce. Problem pojawia się w momencie, gdy te "rzeczy" są cięższe lub większe niż na ogół to bywa. Wtedy z pomocą przychodzi nam transport ponadgabarytowy. Możemy przeprowadzić go samodzielnie, choć w tym przypadku czeka nas trochę roboty, gdyż najpierw będziemy musieli załatwić kilka spraw, zanim w ogóle do niego przejdziemy.
Kluczowym aspektem w tym przypadku stanie się uzyskanie zezwolenia na transport ciężki. Bez niego nawet nie mamy co planować przewożenia cięższych ładunków. O zezwolenie postarajmy się więc jak najszybciej, przygotowując je w oparciu o internetowe poradniki, które podpowiedzą nam, jakie dokumenty powinniśmy dołączyć do swojego wniosku. Gdy już uzyskamy satysfakcjonującą nas odpowiedź, możemy pomału planować transport maszyn czy innych ładunków. A jeśli to zadanie okaże się dla nas niewykonalne, zawsze możemy zwrócić się po pomoc do firm specjalizujących się w tego rodzaju transporcie.